مسکو یا سنت پترزبورگ
هر کسی که می خواهد به روسیه سفر کند، اولین سوالی که به ذهنش خطور می کند این است که سفر به مسکو بهتر است یا سفر به سنت پترزبورگ؟ اگر بخواهیم منطقی باشیم، این دو شهر اصلا نباید با هم مقایسه بشوند. این دو شهر دو سرزمین مختلف هستند و دو روح متفاوت دارند و شما باید تمام تلاشتان را بکنید که برای یک بار هم که شده از هر دو این شهرها در طول زندگیتان دیدن کنید. در این مقاله ما به شما جلوه های مختلف مسکو و سنت پترزبورگ را نشان می دهیم و تصمیم را به خودتان واگذار می کنیم که بهتر است اول از کدام شهر روسیه دیدن کنید.

مسکو یا سنت پترزبورگ

مسکو- شهری با 17 میلیون نفر جمعیت
مسکو شهر بسیار بزرگی است و در حقیقت جزء 15 شهر بزرگ جهان به حساب می آید و روز به روز نیز در حال رشد است. در طول قرن های متمادی این کشور مردم متعددی را از سراسر کشور روسیه به خودش جذب کرده است، حتی وقتی که حال و اوضاع روسیه متفاوت بود و حتی از روسیه امروزی نیز بزرگ تر بود. در مسکو حال و هوا و انرژی زیاد موجود در یک شهر بسیار بزرگ به خوبی احساس می شود و هر هفت روز هفته و هر 24 ساعت شبانه روز سرزنده است. خیابان های مسکو بسیار شلوغ هستند و ماشین ها در خیابان های 5 لاین آن پیوسته در حال حرکت هستند و آدم ها نیز در سالن های بزرگ مترو از این طرف به آن طرف می روند.با اینکه شهر مسکو یک عالمه سورپرایزهای هیجان انگیز و امکانات تفریحی مهیجی دارد، بعضی اوقات توریستان یک گوشه آرامی در شهر مثلا در کنار یک صومعه مخف جایی پیدا می کنند و جلوه متفاوتی از مسکو را در می یابند.

مسکو- شهری با 17 میلیون نفر جمعیت

سنت پترزبورگ- اروپای کوچکی که در روسیه گیر افتاده است!
سنت پترزبورگ به این دلیل ساخته شد که سمبل عالی بودن باشد! بگذارید این مسئله را ساده برایتان بیان کنیم. پیتر یکم حاکم روسیه و کسی بود که سنت پترزبورگ را ساخت. او می خواست که یک شهر اروپایی اما بهتر، زیباتر و بزرگتر از آن ها بسازد تا یک پایتخت جدید برای امپراتوری روسیه داشته باشد. 
برعکس روسیه که کاملا آشفته ساخته شده بود و هیچ برنامه ریزی دقیقی نداشت، سنت پترزبورگ با نقشه کاملا طراحی شده ساخته شد و معماری آن دقیقا نمودی از معماری زمان ساخت آن محسوب می شود.
زمان سپری شد تا اینکه امروزه این روحیه اروپایی آمیخته شدند و فرهنگ اروپایی در ظاهر و اخلاق و رفتار آن ها بیشتر از هر شهر دیگر روسیه موج می زند و کمی آرام تر و صمیمی تر هستند. احتمالا نزدیک بودن سنت پترزبورگ با کشور فنلاند نیز در شکل گرفتن فرهنگ اروپایی در سنت پترزبورگ بی تاثیر نبوده است.

سنت پترزبورگ- اروپای کوچکی که در روسیه گیر افتاده است!

مسکو- شهری با جاه طلبی زیاد و میلیون ها افسانه 
مسکو برای سالیان سال مرکز قدرت بوده است و این قدرت در جای جای شهر مسکو نمود پیدا کرده است. ساختمان های کلاسیک و کلیساهای قرون وسطایی و آثاری از شوروری در گوشه کنار مسکو به چشم می خورند، ساختمان هایی که با همه ساختمان هایی که تا به حال در زندگیتان دیدید متفاوت هستند. 
هر منطقه ای در مسکو داستان های نهفته زیادی دارد که بعضی از آن ها واقعی هستند و بعضی دیگر ساخته ذهن ساکنین مسکو هستند. با همه این ها مسلما شنیدن داستان ها و افسانه های مسکو برایتان جالب خواهد بود و اگر چند سال هم در مسکو اقامت داشته باشید، باز هم جایی برای کشف کردن در مسکو باقی خواهد ماند. مسکو همان جایی است که تاریخ روسیه در آن رقم زده شده است و به همین دلیل از نظر تاریخی شهر بسیار ارزشمندی است.

مسکو- شهری با جاه طلبی زیاد و میلیون ها افسانه

سنت پترزبورگ- شهر آب ها و پل ها
سنت پترزبورگ در کنار رودخانه نوا واقع شده است و در واقع رودخانه نوا خیابان اصلی آن است. این رودخانه قسمت های مختلف شهر را به همدیگر متصل می کند و مسافران را از خلیج فنلاند به سنت پترزبورگ منتقل می کند. زمستان ها این رودخانه یخ می بندد و ظاهر متفاوتی به خود می گیرد و بر اثر آن حال و هوای شهر کم انرژی تر از حد معمول می شود. اما تابستان ها سنت پترزبورگ به ونیز روسیه تبدیل می شود و شهر غرق در زیبایی می شود. البته فقط این رودخانه باعث زیبا و خاص شدن شهر سنت پترزبورگ در فصل تابستان نمی شود. بلکه پدیده ای به نام شب های سفید در طول فصل تابستان در سنت پترزبورگ رخ می دهد که در طول آن روزها پایان پیدا نمی کند و حتی در طول شب ها نیز سایه های صورتی و آبی رنگی در آسمان دیده میشود و به همین دلیل شهر غرق تفریح و شادمانی می شود.

سنت پترزبورگ- شهر آب ها و پل ها

مسکو- شهر تاریخ ساز 
مسکو یک ویژگی شاخص دارد و آن هم این است که مسکو شهر جنبش های مداوم است و همیشه در حال تغییر است. قسمت منفی ماجرا این است که هیچ وقت ساخت و ساز در آن تمام نمی شود و قسمت مثبت ماجرا این است که مسکو همیشه در حال حرکت به جلو است و همیشه سعی می کند که در هر زمانی بهترین شود. 
همیشه یک اتفاق جدید در حال رخ دادن در مسکو است و این تغییرات به گونه ای زیاد هستند که ممکن است احساس کنید در وسط یک شهر آشفته هستید، اما باید این را بدانید که تغییرات جزئی از مسکو هستند و جزء واقعیت های این شهر هستند و هر روز در حال اتفاق افتادن هستند.

مسکو- شهر تاریخ ساز

سنت پترزبورگ- شهر هنرهای کلاسیک
سنت پترزبورگ همیشه عنوان پایتخت فرهنگی روسیه را به خودش اختصاص داده است و این مسئله بدون دلیل نیست. بهترین هنرمندان روسیه ای در طول تاریخ اهل سنت پترزبورگ بوده اند. ساختمان های سنت پترزبورگ معماری های خیره کننده ای دارند و از طرفی هنرهای بصری سنت پترزبورگ بسیار پیشرفته است و همیشه در روسیه پیشرو بوده است. کافی است که سری به تئاتر مارینسکی بزنید تا عمق هنر سنت پترزبورگ را با تمام وجود درک کنید.
نمونه معماری فاخر سنت پترزبورگ را نیز میتوانید در پترگوف ببینید. کاخ پترگوف با این هدف ساخته شد که آنقدر عظیم باشد که حتی بزرگتر از مجموعه کاخ های ورسای باشد. کاخل پترگوف به خاطر فواره های زیبایش شهرت یافته است که از مهمترین جاذبه های گردشگری سنت پترزبورگ در فصل تابستان علی الخصوص برای کودکان هستند. 
مجموعه کاخ ها و باغ های پترگوف در ساحل خلیج فنلاند واقع شده اند و آنقدری مجموعه بزرگی است که ممکن است در آن گم شوید!
در آخر این را به خاطر داشته باشید که سفر به مسکو و سنت پترزبورگ جذاب است، اما سفر به این دو شهر برای سفرهای اولیه به روسیه مناسب هستند. بعد از بازدید از آن ها نوبت به دیدن شهرهای دیگر روسیه می شود و هرچه شما به سمت شرق روسیه بروید، با تنوع فرهنگی و مهمان نوازی بیشتری رو به رو می شوید.اگر شما هم تصمیم خود را بین سفر به مسکو یا سفر به سنت پترزبورگ گرفته اید، می توانید برای رزرو تور ارزان روسیه یا تور ارزان سنت پترزبورگ با همکاران ما در آژانس مسافرتی مهر پرواز تماس بگیرید. اگر هم این تصمیم برایتان سخت است، می توانید همراه با تور ترکیبی مسکو سنت پترزبورگ به روسیه سفر کنید.

سنت پترزبورگ- شهر هنرهای کلاسیک