چرا به آنتالیا سفر کنیم ؟
درباره آنتالیا
شهر آنتالیا در ترکیه قرار دارد و مدرنیته و زندگی سنتی را با هم ادغام کرده است . جاذبه‌های تاریخی شهر، کنار امکانات و تفریحات مدرن، از آنتالیا یک مقصد گردشگری کامل درست کرده است . مساحت این شهر 478 کیلومتر مربع می‌باشد . آنتالیا در منطقه مدیترانه و در غرب ترکیه واقع شده است و این شهر از سمت شمال با شهر بوردور، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر سریک، از غرب یه شهر کورکوتلی و از جنوب غرب به شهر کمر احاطه شده است . تنها رودخانه این منطقه، رود آکسو می‌باشد که در انتها به آبشار دودن اطلاق می‌شود . تا کنون ساکنان اولیه آنتالیا نامشخص مانده‌اند . بنا به شواهد تاریخی نام این شهر از آتالوس دوم، پادشاه پرماگون گرفته شده‌است که در 150 سال قبل از میلاد مسیح بر آن حکومت می‌کرده است . در حفاری هایی که در سال 2008 از ناحیه "دوگو گاراجی" آنتالیا صورت گرفته، مشخص شده‌است که روزگاری این شهر پایگاه نیروی دریایی رم و دارای ناوگان‌های قدرتمندی بوده‌است . بعد از این حفاری معلوم شد این شهر بیشتر از آنچه تخمین زده می‌شد، در حدود 300 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته‌است . در سال 133 قبل از میلاد، آنتالیا که بخشی از جمهوری رم بوده‌است . در همان سال آتالوس سوم جهت حکمرانی بر کل امپراطوری رم در حین عزیمت، جان خود را از دست داده‌است . این شهر در زمان رم باستان دارای رونق و رشد چشمگیری بوده‌است . مسیحیت در قرن دوم میلادی در این شهر گسترش یافت . در دوران امپراطوری بیزانس، آنتالیا یکی از شهرهای مهم بوده است .
 
اگر کسی از شما بخواهد تعدادی از شهرهای پربازدید اروپا را نام ببرید، احتمال بسیار زیاد لندن، پاریس و رم اولین شهرهایی خواهند بود که به آنها اشاره می‌کنید . احتمالاً شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید که طبق گزارش بیزینس اینسایدر، آنتالیا، این شهر نه چندان مشهور، نه تنها یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپا، بلکه از پرگردشگرترین شهرهای جهان می‌باشد . طبق رتبه‌بندی 100 شهر گردشگری برتر سال 2017 در یورومانیتور اینترنشنال، که بر اساس داده‌هایی مانند تعداد پروازهای ورودی بین‌المللی انجام می‌شود، آنتالیا با بیش از 10 میلیون گردشگر در سال، چهارمین شهر پربازدید اروپا است . این شهر باستانی، که در ساحل فیروزه‌ای ترکیه قرار گرفته است، به عنوان یک شهر تفریحی ساحلی از معروفیت و شهرت بسیاری برخوردار است .
اطلاعات ضروری در آنتالیا
آنتالیا امروزه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در ترکیه می باشد که در خلیج آنتالیا قرار دارد و بزرگترین شهر سواحل مدیترانه‌ای غرب ترکیه به شمار می‌رود . در بخش تاریخی این شهر می‌توانید در اقامتگاه‌های سنتی، خانه‌های تاریخی به سبک عثمانی اقامت کنید . گشتن در شهرهای تاریخی و باستانی اطراف آنتالیا، فرصتی بی‌نظیر برای سفر در دل تاریخ است . سواحل زیبا یکی دیگر از جذابیت‌های آنتالیا برای گردشگران و توریست‌های تور آنتالیا است . علاوه بر اینها، می‌توانید از بهترین موزه‌ها در شهر دیدن نمایید .
اختلاف ساعت با تهران : (1:30-) یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است . زبان رسمی : ترکی . واحد پول : لیر ترکیه . نوع برق شهری : 230 ولت / 50 هرتز . کد کشور : 90+ . شماره های اظطراری : 112 . جهت رانندگی : راست . فرودگاه بین‌المللی : فرودگاه آنتالیا .
وضعیت آب و هوا در آنتالیا
آنتالیا آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم و بارانی دارد . حدود 300 روز از سال آفتابی است . میانگین دمای هوای دریا بین 16 درجه در زمستان و تا 27 درجه در تابستان است . جولای گرم‌ترین ماه سال در آنتالیا است و میانگین دمای هوا در تین ماه، حدود 28 درجه است . سردترین ماه سال، ماه ژانویه با میانگین دمای هوای 10 درجه ایست . مرطوب‌ترین ماه سال، ماه دسامبر است و میانگین بارش در این ماه به 210 میلی‌متر می‌رسد .
 
حمل و نقل در آنتالیا
در شهر آنتالیا گزینه‌های متفاوتی برای حمل و نقل عمومی وجود دارد که شامل اتوبوس‌های عمومی، واگن‌های برقی، مینی‌بوس‌ها، تاکسی‌ها و دالموس‌ها می‌شود که تمامی آنها راحت و مناسب و ارزان هستند . از فرودگاه به مرکز شهر آنتالیا، اتوبوس و یا مینی بوس وجود ندارد و باید تاکسی بگیرید، اما این نکته را در نظر داشته باشید که پیش از سوار شدن، در مورد کرایه به توافق برسید .
مکان های دیدنی آنتالیا
مکان‌های گردشگری آنتالیا بسیار زیاد هستند، به خصوص که خط ساحلی گسترده‌ای با منطقه‌هایی که شامل استراحتگاه‌های کوچک برای تعطیلات است، همگی باعث شده تا این شهر به اندازه کافی قابلیت دیدن و شناختن داشته باشد . آنتالیا به دلیل موقعیت جغرافیایی و گذشته‌ای که داشته است، شهری تاریخی نیز محسوب می‌شود، از این رو دارای جاذبه‌های تاریخی بسیاری است که چند نمونه از آنها به شرح ذیل می‌باشد : شهر قدیم آنتالیا، موزه آنتالیا، مناره یولی، بندر قدیمی، برج و باروی رومی، دروازه هادریان، شهر باستانی ترمسوس، شهر باستانی آسپندوس، شهر باستانی پرگه، چشمه‌های کارستی، غار کارائین، غار کوکاین، شهر تاریخی فاسلیز، المپوس و چیمائرا، موزه باستان‌شناسی، موزه مینی‌سیتی، موزه و خانه آتاتورک، سونا‌اینان‌کرک، موزه اسباب‌بازی . همچنین جاذبه‌های تفریحی متعددی در تین شهر وجود دارد و نیز در ساحل‌های شهر، می‌توان از ورزش‌های آبی موتوری و غیرموتوری نهایت لذت را برد .
 
غذا و رستوران در آنتالیا
تا زمانی که در آنتالیا هستید، غذاهای خوش‌طعم و لذیذ آنتالیا همانند صبحانه سنتی ترکی، کباب ترکی، لحم‌عجین (پیتزای ترکی)، یاپراک سارما، دلمه، مرغ و برنج ترکی، بادمجان شکم‌پر، سوپ عدس، سوپ ماست، کادایف و شیرینی‌هایش را امتحان کنید . در این شهر ساحلی و بی‌نظیر، رستوران‌های بسیار متعددی و با کیفیتی وجود دارد که در اکثر آنها غذای دریایی از غذاهای اصلی به شمار می رود اما در منوی رستوران‌ها انواع متفاوتی از غذاها وجود دارد تا انتخاب برای هر نوع سلیقه‌ای راحت باشد . رستوران‌های فوق‌العاده‌ای در شهر آنتالیا وجود دارد . از جمله آنها می‌توان به پاناروما، کن‌کن، فسیلیتی، مایدانوز کوفته، بستنی دوکانی، پییازیچی مصطفی، تیریتچیزاده، پیسکاتوره، لارا بالیک اویل، آینالی، سرپمه بالیکیوی و ... اشاره کرد که تجربه هر کدام از آنها می‌تواند تجربه ای فراموش نشدنی را در سفرتان، برایتان بسازد .
مراکز خرید در آنتالیا
چند نمونه از مراکز خرید آنتالیا عبارت است از : بازار اصلی و قدیمی آنتالیا، مرکز خرید میگروس، مرکز اوت‌لت دیپو با تخفیف‌های ویژه، بازار لائورا یک بازار آخر هفته معروف در آنتالیا، مرکز خرید ترا‌ سیتی، مرکز خرید شیمال برای خرید‌های لوکس، فروشگاه بوینر اسپورت مخصوص لباس‌های ورزشی .
 
سوغاتی شهر آنتالیا
ترکیه از زمان‌های دور، دوران شکوفایی جاده ابریشم، مکانی طلایی و بسیار عالی و به عبارتی بهشتی برای خرید و فروش و همچنین تجارت بوده‌است . امروزه نیز در بازارها و مراکز خرید این کشور رونق، شور و اشتیاق خاصی مشاهده می‌شود . به غیر از محصولات و کالاهای داخلی ترکیه، محصولات برندهای معتبر و معروف دنیا در زمینه‌های متفاوت، از مد و پوشاک گرفته تا لوازم و وسایل منزل را می‌توانید در ترکیه خریداری کنید . تعدادی از مهمترین محصولات عرضه شده در بازارهای آنتالیا که به عنوان سوغات نیز مورد توجه گردشگران و توریست‌های خارجی قرار می‌گیرد عبارت است از : زیورآلات و جواهر، محصولات چرمی، پوشاک، روغن زیتون، فرش دستباف، شیرینی و ادویه‌جات، سفال‌های دست‌ساز و محصولات ابریشمی .
برای رزرو و خرید بلیط آنتالیا به صورت آنلاین، می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید و از خدمات خرید اینترنتی و غیرحضوری بهره‌مند شوید .