سمیرنا (Smyrna) که گاهی اسمیرنا نیز نام برده می شود، یکی از بهترین و معروف ترین و نیز محبوب ترین استان ها و شهرهای تابستانی است که قدمتش به دوران باستان بازمیگردد. ما در آژانس مسافرتی مهرپرواز برای شما مطلبی تهیه کردیم تا نگاهی به تاریخ سمیرنا و باقیمانده و بازمانده آن، یعنی ازمیر در عصر امروزی و مدرن بیاندازیم. چنانچه به تور ازمیر سفر کردید، در نظر داشته باشید تا وقتی را برای بازدید از این مکان تاریخی اختصاص دهید تا بتوانید تاریخ و گذشته این منطقه را از نزدیک لمس کنید.

تاریخچه سمیرنا
طبق گفته های سایت حفاری "یشیلوا هیوک" واقع در بورنووا، این منطقه متشکل از ازمیر کنونی است که در حدود 3.000 سال قبل از میلاد مسیح به محلی برای سکونت تبدیل شد. اگرچه در دوران باستان ساخته شده و شکل گرفته است، اما دارای موقعیت شهری بسیار قدرتمند و متعلق به اتحادیه یونان بوده است. سمیرنا همیشه افتخارش این بوده است که "هومر" یکی از ساکنانش بوده، وی از دریای مجور استفاده کرده و که به کشتی های تجاری یونانی اجازه دریانوردی در مرکز لیدیا (پادشاهی در آسیای صغیر) را می داد که این موضوع سمیرنا را به مسیر تجاری نسبتاً مهمی بین آناتولی و دریای اژه تبدیل نموده و موجب شکوفایی آن از هفتم قبل از میلاد مسیح شد.
هنگامی که قسطنطنیه به مرکز حکومت تبدیل شد، سمیرنا نفوذ خود را با کاهش تجارت از دست داد. در دوره عثمانی، زمانی که سرزمین متعلق به سلسله آیدین سابق به عثمانی تبدیل شد، این منطقه به بخشی از امپراطوری مبدل شد. تا اواخر قرن نوزدهم، جمعیت سمیرنا، بیشتر یونانی بوده اند، و به عنوان مرکز بسیار مهم مالی و فرهنگی برای جامعه عمل می کرد. همچنین یونان تا 1919 سمیرنا را به اشغال خود درآورد تا هنگامی که ارتش مصطفی کمال آتاتوک ترکیه، در سال 1991 وارد شهر شد و به جنگ یونان-ترکیه خاتمه داد. در این هنگام بود که آتش عمدی (مشهور به آتش بزرگ سمیرنا) در یونان و بخش های ارمنی سمیرنا، شعله ور شد که البته درمورد عامل اصلی این حادثه اختلافات نظری وجود دارد. بعد از این رخدادها، جمعیت سمیرنا به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرد، زیرا ساکنان بسیاری به سرزمین های بومی خود فرار کردند و هرگز باز نگشتند. سال ها بعد در 28 مارچ 1930، قانون خدمات پستی ترکیه نام شناخته شده بین المللی این شهر و استان را به ازمیر تغییر داد.

سمیرنا شهر تاریخی یونان، ازمیر کنونی

محل تجمع باستانی سمیرنا
یکی از مناطق بازمانده بسیار مهم شهر تاریخی سمیرنا، محل تجمع آن، به عبارتی مرکز زندگی اجتماعی، قضایی، هت=نری و سیاسی این منطقه است. باقی مانده های تاریخی شامل پنج بخش هستند از جمله دروازه باسیلیکا استونا و بازار، این محل تجمع، که در زلزله و زمین لرزه خراب شد در سال 178 بعد از میلاد مسیح، طبق دستور امپراطوری مارکوس آرولیوس بازسازی شد و امروزه به عنوان یکی از بزرگترین محل های تجمع ایونیا که بهترین شکل از آن محافظت شده باقی مانده است. این منطقه و محل تا دوره بیزانس قابل استفاده بوده است و ساخت قبرستان عثمانیان، در این محل، آن را در مقابل هجوم پیشرفت های مدرن محافظت نمود.

سمیرنا شهر تاریخی یونان، ازمیر کنونی