ازمیر، سومین شهر مهم و بزرگ و با ارزش ترکیه، شهری سرشار از تاریخ و فرهنگ می باشد. این شهر ساحلی فوق العاده زیباو آرام و پر از سکوت و آرامش، شهری کاملاً فرهنگی و لیبرال است. خلیج بسیار زیبا و لاجوردی ازمیر که دور آن را باغ های سرسبز و پر از گل احاطه کرده است، از زمان های بسیار دور و از هنگامی که جزو یکی از شهرهای یونانی یعنی اسمیرنا شهر تاریخی یونان (Smyrna) بوده است، از بنادر بسیار مهم در دریای اژه به شمار می رود و اسکله کوردون در ازمیر ترکیه، همانند اسکله های دنیا بسیار پر جنب و جوش و فوق العاده جذاب و خاص است. در این شهر تاریخی و زیبا، موزه هایی وجود دارد که دیدن از آنها یکی از کارهایی است که توریست ها و گردشگرانی که به این شهر زیبا سفر می کنند، سعی دارند که حتماً انجام دهند چرا که در آنها می توانند از نزدیک تاریخ شهر رت نظاره کنند. آژانس هواپیمایی مهرپرواز برایتان مطلبی فراهم آورده است تا با چند مورد از جذاب ترین موزه های شهر تاریخی و ساحلی و پر از آرامش ازمیر آشنا شوید.

موزه آتاتورک ازمیر
این محل در گذشته، بین سال های 1875 الی 1880، برای اقامت تاجران فرش در این منطقه بنا شده است، و بعد از آن و بعد از وقایع ماه سپتامبر سال 1922 به دست دولت افتاد. مدت زمان کوتاهی از این محل به عنوان ستاد ارتش و هتل استفاده می شده است و بعد از آن پیشنهادهایی شد برای اینکه این بنا، محل اقامت آتاتورک در زمان بازدیدش از شهر باشد و با موافقت نیز همراه بود. طبق این قرار، آتاتورک بین سال های 1923 الی 1924 بارها و در موقعیت های مختلفی در این محل اقامت کرده است. این بنا امروزه و در حال حاضر به افتخار او، به موزه ای برای نمایش طرز زندگی، لباس ها، کتاب ها، مبلمان و حتی سایر متعلقات مردان بزرگ و تاثیر گذار شده است. ویدیوی معرفی آتاتورک و همچنین توضیحات اشیای موجود در موزه همه به دو زبان ترکی و انگلیسی در این مکان به بازدید کنندگان ارائه می شوند. این توضیحات دو زبانه کمک بسیار زیادی کرده است تا توریست ها و گردشگران استقبال بیشتری از این مکان انجام بدهند و نسبت به آن شناخت بیشتر و بهتری به دست بیاورند.

موزه آتاتورک ازمیر

موزه تاریخ و هنر ازمیر
از آنجایی که این شهر نه چندان عظیم و بزرگ مکان های بسیاری برای گشت و گذار و تفریح دارد، گردشگران بسیاری در تور ازمیر از دیدن این موزه غفلت می کنند که ضرر بزرگی به حساب می آید. این موزه سه بخش دارد و یکی از پربار ترین و غنی ترین گنجینه های آثار هنری باستانی در کل کشور به شمار می رود. نمایشگاه سرامیک و اشیای تاریخی دارای جواهرات، سکه ها و ظروفی است که با توضیحات انگلیسی از گذشته و تاریخچه آنها به نمایش گذاشته شده اند. نمایشگاه مجسمه این موزه بسیار دیدنی و شگفت آور است، به صورتی که بخش مجسمه های آن پر از شاهکارهای متعلق به دوره اسمیرنای باستان، تئوس، میلتوس و پرگامون است. در قسمت اشیای گران بها سرامیک ها، سکه ها، کوزه های متنوع و نیز جواهرات به خوبی نگهداری و محافظت می شوند. بهترین قسمت، مجموعه سکه های قسمت اشیای گران بها است که شامل سکه های ضرب شده در ساردیس در دوران پادشاهی "کروسیوس" می باشد. سکه ها متعلق به اوایل قرن 7 میلادی بوده و از الکتروم که آلیاژی از نقره و طلا است، و رگه هایی از مواد دیگر، ساخته شده است. قسمت جواهرات این موزه نیز بسیار دیدنی و خاص در نوع خود است.
بخش مجسمه ها نیز پر از گنجینه هایی است که بازدید از یک به یک آنها، نیاز به زمان مناسب و نسبتاً زیادی دارد. در این قسمت سعی کنید حتماً گچ بری های بناهای مذهبی دیونیسوس در تئوس و نیز گچ بری های متعلق به تئاترها و ساختمان های میلتوس را مشاهده کنید. قسمت های مجسمه ای آرامگاه بلوی (Belevi) نزدیک افسوس که متعلق به قرن سوم قبل از میلاد مسیح هستند، بسیار زیبا و دیدنی و خاص هستند. از دیگر دیدنی های این مجموعه می توان به مجسمه کایستروس، خدای رود، متعلق به دوره رومی ها (قرن دوم بعد از میلاد مسیح)، لوح هلنی و نقش برجسته های دیمیتر و پوزیدون از آگورای ازمیر اشاره کرد.

موزه تاریخ و هنر ازمیر